חפש בבלוג זה

יום שישי, 9 בדצמבר 2011

ירח, אישה וגינה




היומיים הקרובים הם ימי ירח מלא ולי יש חיבה יתרה לימים אלה. אני לא זוכרת מתי התחילה חיבתי העמוקה לירח ולמצבו. כמו שקורה פתאום בחדר עם הרבה אנשים, כשהעיניים ננעלות על מישהו ומאותו רגע את מודעת לכל תנועה שהוא עושה, כך גם אני והירח. מתי שהוא, לפני הרבה שנים, שמתי פתאום לב לכדור הגדול לבן הזה ומאז אני מודעת לכל מצבי רוחו וצבעיו המשתנים. מתי שהוא התחלתי להיתקל בספרות בהמון חומר על הקשר של הירח אלינו, בעיקר אלינו הנשים.

בספר נפלא של ד"ר כריסטיאן נורת'רופ, "גופה של אישה - תבונתה של אישה", היא מתארת את מחזור הווסת שלנו שקושר אותנו למחזורים של הטבע. גם בחברה המודרנית, המנותקת ממקצבי הטבע, גיאות ושפל וחילופי העונות משתקפים בקטן במחזור הווסת של גוף האישה. מחקרים הוכיחו שמחזור הביוץ מושפע מהלבנה, שיא של התעברות וביוץ בזמן ירח מלא. הוכח שהירח שולט בזרימת הנוזלים (גיאות ושפל של הים ושל גוף האישה) ובשינויים הורמונאליים, משפיע על המוח, תת המודע והחלומות. 

במשך אלפי שנים שתלו וטיפלו בגינות ובשדות, בהתאם למחזור הירח. בימינו נוטים להסתמך על מקורות "מדעיים" יותר, אבל עדיין אפשר למצוא מסורות שעוברות במשפחה, באיזורים כפריים באירופה, ובטח במקומות אחרים בעולם. מחזורו החודשי של הירח משתקף במחזורה החודשי של האישה, במחזור הנפשי שלה, ובמחזור הגדילה של הצמחים.

אם ננסה לחבר את המחזורים האלה למעין מפה, נקבל את התמונה הבאה:

מירח חדש עד לירח מלא - אנרגיה מתחדשת, עלייה בנוזלים בקרקע ובצמחים,תנועה כלפי מעלה, זמן לשתילה וזריעה של ירקות עליים ופרחים. מהתחלת מחזור הווסת עד הביוץ - זמן הבשלת הביצית, אנרגיה מתפרצת, התלהבות, רעיונות יצירתיים. 

ירח מלא - הפסקה בעבודת הגינה,מנוחה. אמצע מחזור הווסת - ביוץ, שיא באנרגיה הנשית, שיא הורמונאלי, מליאות.

מירח מלא לירח חסר - לאחר שיאה של אנרגיה אלקטרומגנטית בירח המלא, מתחילה נסיגה איטית והתמעטות. ירידה של נוזלים בקרקע, תנועה כלפי מטה, זמן שתילה של ירקות שורש ופקעות, או כל מה שמניב מתחת לאדמה. הרבע הרביעי במיוחד חסר אנרגיה, עקר ויבש. זו התקופה לעישוב, גיזום, קטיפת צמחים לייבוש ואחסון. אלו מאיתנו שאינן בהריון מתחילות בתהליך של האטה. הביצית מתייבשת והופכת לזקיק צהוב, אנחנו הופכות מופנמות יותר, נסוגות פנימה, מחפשות את האנרגיה הפנימית שתניע את כל המחזור הזה שוב.  

אתן קוראות את זה ומתקשות למצוא את עצמכן? מאות שנים של דיכוי הצד האינטואיטיבי, של קידוש החשיבה ההגיונית השכלתנית, ורובנו חוסמות את המידע ה"ירחי" המגיע אלינו דרך תת המודע, בחלומות, בתשוקות וברגשות. איך ולמה זה רלוונטי לחיינו? אני יכולה להציע תשובה שמרגישה לי "נכונה". בעולם דינמי ומשתנה, עולם שבו מתמוטטות מסורות ואמונות שהחזיקו אותנו מאות שנים, אנחנו מחפשות עוגן, אחיזה, כדי לא לעוף ברוח. הזדמנות נפלאה להחזיר לעצמנו את המקצב שהיה כה טבעי לנו, מקצב שאיננו מילולי או "הגיוני", מעגן אותנו ליקום ופותח עוצמה נינוחה. העוצמה שלנו מורכבת מהמון משתנים: פיסיים, רגשיים, רוחניים, מנטאליים. אני מפנה את תשומת לבכן למשתנה אחד בפאזל הזה שקוראים לו חיים ומזמינה את כולנו להתיידד עימו.   

כשאנחנו מעריכות את מחזור הווסת שלנו כחלק ממערכת הנחיה פנימית, אנחנו מתחילות להירפא, הורמונאלית ורגשית. כאשר אנחנו חוסמות את המידע הזה, הוא מגיע בצורה מעוותת, כתסמונת קדם ווסתית, כשגעון בגיל המעבר. 

אני אוהבת לשבת במדיטציה תחת הירח המלא, שטיפה אנרגטית. אני זוכרת בהנאה שטיפות זוהרות בגינה, במעגל של חברות בליל ינואר בים, עם הרבה תה חם ושמיכות. תחת שמיים בהירים, 10 מעלות מתחת לאפס והמון שלג בסקוטלנד (קסום, החזקתי מעמד 6 דקות..). אני זוכרת את אורית ואותי שורפות בים ערימות של מסמכים שמייצגים תקופת חיים שהסתיימה, מעלינו ירח עם הילה ענקית. באוקטובר האחרון החלטתי ללכת עד הסוף ולעשות אמבטית ירח מלאה. כן, בלבוש חווה. שטיפה לבנה וזוהרת ותחושה מכושפת, עלה לי בשבוע של דלקת גרון ואיבוד קול. תזכורת לעצמי: אוטנטיות מוערכת יותר מידי, גם חווה לבשה סוודר בחורף....

אני לא מאמינה בטכסים כפויים, כי צריך, כי כתוב בספרים. כדי להתחבר לתדר של מה שמתרחש מתחת לסף התודעה שלנו, צריך לפסוע בעדינות. הירח תמיד נמצא שם. הצעד הראשון הוא להפנות אליו את המבט ולהכיר בקיומו. כמה דקות של תשומת לב לשלביו השונים:

ירח חדש - לשבת בחוץ מתחת לפס "בננה" זוהר, להרגיש ברגליים יחפות (גרבי צמר בדצמבר...) את האדמה, להזכיר לעצמך שזהו זמן להתחלות ורעיונות יצירתיים, לדמיין את האנרגיה הצעירה, המתחדשת, את הצמיחה בגינה, תקווה. בשבועיים הבאים יתמלא הירח והאנרגיה תתחזק. הרגישי את הדופק של הגינה. קל יותר להרגיש אותו בטבע מאשר ברחובות. דמייני שאת חלק מהאדמה ותני לאנרגיה לשטוף דרכך.

ירח מלא - אמבטית ירח יכולה להתקיים גם במיטה כשהירח מציץ בחלון....התבונני בירח מספר דקות ודמייני את השטיפה העוברת בגופך, נשימות עמוקות כדי לספוג כל טיפה.

ירח מתמעט - זמן לשחרר, רגשות שליליים, טינות, פרוייקטים שכבר לא יצאו לפועל, מריבות, לזכור שכשמסלקים דברים מיותרים, מתפנה אנרגיה ליצירה חדשה. 

ירח שחור - בשלושת הימים שלפני הירח החדש יש חושך. כמו הירח, גם אנחנו צריכות זמן של מנוחה והרפיה, של חשיכה, כדי להתחיל את המחזור עם אנרגיה מחודשת.

זו התחלה, מסע אל תוך המורשת שלנו שמתחיל בצעד ראשון. אני מזמינה אתכן לשתף אותי בחוויה. 

    

      

תגובה 1:

  1. לא סתם שיצרו את הדת היהודית השתמשו בלוח השנה המבוסס על הירח ,רוב החגים (לפחות החגים החקלאים) הם בירח מלא ט"ו

    השבמחק